Väitöskirjat
Airaksinen, A. (2025). Inhimillinen herkkyys : kadotettu voimavara tehokkuuden aikakaudella? Moninaisen toimijuuden merkitys matkalla kohti kestävämpää hyvinvointia. Väitöskirja, Itä-Suomen yliopisto.
Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-5595-1
Hautaniemi, R. (2023). Herkkyys liikkeessä: Etnografisia kuvakulmia terapeuttiseen yhdistystoimintaan. Väitöskirja, Turun yliopisto.
Saatavilla: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9507-3
Opinnäytetöitä
Yleiset
Lång-Laasonen, P. (2025). Erityisherkkyys: erityisherkät äänessä omin sanoin. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114232
Työhyvinvointi ja ryhmätoiminta
Ahdan, S. & Sunnari, C. (2021). HSP Voimaryhmät -hankkeen ohjaajien kokemuksia ja kehitysehdotuksia Voimaryhmien toiminnasta. Laurea AMK.
Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021092418039
Holma, S. (2022). The Workplace Well-Being of Highly Sensitive Individuals in Managerial and Leadership Positions. Pro gradu -tutkielma, Tampereen yliopisto.
Saatavilla:
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273982
Humppi, E. (2023). Erityisherkän esihenkilön työhyvinvoinnin nykytila. Tampereen ammattikorkeakoulu. Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109197
Lähde, S. (2022). Erityisherkkyys joustavassa työelämässä: kriittisen diskursiivisen psykologian analyysi. Pro gradu -tutkielma, Tampereen yliopisto.
Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204223415
Nuur, V. (2023). Luovan ryhmätoiminnan tuottaminen: case-esimerkki: luovan työskentelyn ryhmä erityisherkille nuorille aikuisille. HUMAK.
Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236669
Stång, L. (2020). Erityisherkkyys työhyvinvoinnin muodostumisessa. LAB-Ammattikorkeakoulu. Saatavilla: Stång_Lennu.pdf (theseus.fi)
Wiklund, S. (2024). Tunneälykkyys ja erityisherkkyys voimavaroina työpaikalla - esihenkilöiden ja alaisten kokemuksia. Pro gradu -tutkielma, Turun yliopisto.
Saatavilla:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202403019542
Muita aiheita
Kanervavuori, E. (2024). Erityisherkkä mediasisällön kuluttajana. Tampereen ammattikorkeakoulu. Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621744
Lamminaho, M. (2021). Herkkyyden representointi mediassa – miten tunne- ja aistiherkkyydestä eli erityisherkkyydestä on kirjoitettu vuosien varrella ja miksi erityisetuliite on niin latautunut? Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113256
Oksanen, E. (2025). Aistiyliherkkyydet ja vaatetus : muotoilijan näkemyksiä aistineutraaliin vaatetukseen. LAB-Ammattikorkeakoulu.
Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287964
Erityisherkkyyden kokemukset ja tukimuodot eri elämänvaiheissa:
Lapset ja nuoret
Kivikoski, M. & Konga K. (2023). Kyse ei ole siitä, että on erityisen herkkä, vaan erityisherkkä: nuorten kokemuksia omasta erityisherkkyydestään. Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK. Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305068060
Leskinen, A. (2023) Narratiivisen lähestymistavan hyödyntäminen erityisherkkyyttä käsittelevän lastenkirjan muotoiluprosessissa. Turku AMK.
Saatavilla:
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634815
Wasenius, J. & Pirinen, S. (2021) Vertaistukiryhmä erityisherkille nuorille aikuisille. Diakonia-ammattikorkeakoulu DIAK. Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221096
Westerberg, M. (2023). ” Kun saa toteuttaa itseään omalla tavalla, se poistaa paineen tehdä tietyn kaavan mukaan”: Introverttien erityisherkkien kokemuksia koulukäsityöstä. Pro gradu
-tutkielma, Helsingin yliopisto. (Ei saatavilla)
Saari, S. 2023. Erityisherkkien lasten kouluhyvinvoinnin edistäminen. Lapin yliopisto. Pro gradu- tutkielma. PDF- dokumentti. Saatavissa: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052235167
Varhaiskasvatus
Aho, M. & Pitkänen, S. (2023). Alle kouluikäisen lapsen erityisherkkyyden tukeminen: "...Alusta asti nosta erityisherkkyyteen liittyvät asiat vahvuuksiksi, jotta lapsi kasvaisi
ajattelemaan oman herkkyytensä vahvuutena." Seinäjoen ammattikorkeakoulu SeAMK.
Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110182
Koukkari, S-V & Mäki-Jouppila, T. (2023). Erityisen herkkä lapseni: Lapsen erityisherkkyyden tunnistaminen ja perheen tukeminen lastenneuvolan terveydenhoitajan työssä. Seinäjoen ammattikorkeakoulu SeAMK. Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401101231
Nykänen, T. (2024). ”Mä kuormituin siellä ihan hirveästi”: Erityisherkkien aikuisten kokemuksia omasta varhaiskasvatusajastaan. Pro gradu -tutkielma, Tampereen yliopisto.
Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202407107585
Tienhaara, S. (2022). Erityisherkkyys voimavarana ja haasteena varhaiskasvatuksen opettajan työssä. Pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto.
Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112635
Tuomisto, S. (2024). Erittäin herkät lapset ja stressin ilmeneminen varhaiskasvatuspäivän jälkeen. Pro gradu – tutkielma, Helsingin yliopisto.
Saatavilla: http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202406263344
Artikkeleja
Airaksinen, A. & Satri, J. (2021). Herkkyys ja yksilölliset olemisen kehykset. Sosiaalipedagogiikka, 22, 63–84.
https://doi.org/10.30675/sa.103222
Airaksinen, A., Satri, J., Ollila, S., & Salonen, A. O. (2023). ”Suurin osa elämästä on menny siihen, että mun täytyis olla toisenlainen”: Herkkyyden kokemuksia nyky-yhteiskunnassa. Aikuiskasvatus, 43(4), 276–292.
https://doi.org/10.33336/aik.126144
Anne Airaksinen, Seija Ollila & Arto O. SalonenHerkkyys työelämässä: oman ainutlaatuisuuden hyödyntämistä vai ulkopuolelle ajautumista? https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/141548/104282